In no time las ik ‘Zo schrijf je een goed managementboek’ van auteur en Haystack uitgever Geerhard Bolte uit. Het boek is interessant, heeft ook voor schrijvers met enige schrijfervaring nog steeds nuttige tips en het leest lekker weg. Ziehier mijn recensie van dit boek in een notendop. Maar bij een boek schrijven komt natuurlijk wel iets meer kijken. Daarom toch een korte toelichting.

* Lees ook: Als coach ben je zelf je belangrijkste instrument in je coaching! *

De auteur weet als uitgever waar hij het over heeft

“Makkelijk lezen is verdomd hard schrijven”

In zekere zin zou je wat mij betreft toekunnen met deze inleiding en zou je lekker moeten gaan lezen en schrijven. Maar ook ik snap dat iets meer toelichting welkom is. Het boek opent met het citaat “Makkelijk lezen is verdomd hard schrijven” van Nathaniel Hawthorne en dat is ook zeker wat Bolte benadrukt. In zijn functie als uitgever ziet Bolte natuurlijk veel boeken voorbij komen en weet hij waar hij het over heeft.

* Lees ook: Doelgerichte SEO is een toegankelijke inleiding SEO voor ondernemers *

Een boek schrijven is ook je darlings slachten

Boeken die niet goed gestructureerd zijn, te vol met jargon en onnodige moeilijke woorden zitten, zinnen die niet lekker lopen. Ook als een boek een interessante boodschap heeft en originele invalshoek, zijn dat voor lezers om toch de brui aan je boek te geven, of het ünerhaupt niet aan te schaffen. Dat is dus wat je allemaal moet vermijden. Net als het bruut afslachten van je darlings. Dingen die je zelf o zo leuk en fijn geschreven vindt, maar die voor de lezer van je boek geen toegevoegde waarde hebben. Tot zover het schrijven van de hoofdtekst van je boek. Er komt natuurlijk meer bij kijken. Veel meer.

* Lees ook: ZZP’en voor Dummies is een handige inleiding voor starters *

Je schrijfstijl is belangrijk om de inhoud interessant te maken

Sterker nog: Bolte vindt wel dat je niet moet dralen en gewoon moet beginnen met het schrijven van dat boek. Maar dan het liefst wel pas nadat je een goed idee hebt met een interessante invalshoek, een aansprekende titel en een goede structuur. Als het geraamte eenmaal staat, kan je daarna invullen. Je hoeft zelfs niet per se het boek in de volgorde van de uiteindelijke publicatie te schrijven. Als je maar schrijft en kritisch bent op je werk. Zowel qua inhoud als stijl.

* Lees ook: Kies je eigen levenspad en word de gids van je eigen leven *

Een boek schrijven is vooral ook veel lezen

Bolte suggereert verder dat een goede schrijver ook vooral veel moet lezen. Niet alleen om research te doen voor de inhoud van zijn of haar boek, maar vooral ook om te leren van een stijl van schrijven, het introduceren van een onderwerp, zonder dat het saai wordt, enzovoort. Een goede schrijver heeft bij voorkeur een goede stijlgids op de tafel liggen en het befaamde groene boekje, aldus de auteur.

* Lees ook: Je persoonlijke missie helpt je je koers te bepalen! *

Het publicatieproces en je boek als moneymaker

Ook legt Bolte het nodige uit over het publicatieproces zelf. Hoe benader je een uitgever, op welk moment doe je dat? Wat kan je wel of niet verwachten van de uitgeverij als auteur, hoe lever je je boek bij voorkeur aan enzovoort. Dat is nog flink wat werk en de royalty’s voor dat boek wegen daar zelden tegen op. Een boek als marketinginstrument om jezelf als deskundige in de markt te zetten, is waar de winst zit voor de handige en enthousiaste auteur. De meeste schrijvers verdienen niet veel geld met het boek zelf. Zeker niet in verhouding tot de uren werk die erin zitten. Uitzonderingen daargelaten, natuurlijk.

* Lees ook: Dit zijn de 10 basisvoorwaarden voor een waardig en bloeiend leven *

Of niet alleen een boek schrijven maar ook zelf uitgeven?

Ook wordt er iets verteld over de voor- en nadelen van het werken met een uitgeverij of het zelf uitgeven van je boek. Een van de dingen die ik hier uit heb meegenomen is dat publiceren in eigen beheer vooral een principiële keuze is voor de auteur.

* Lees ook: ‘Daarom ik’ helpt professional met het uitwerken van zijn personal brand *

Als je boek er eenmaal is, begint je werk pas echt!

Ook waarschuwt Bolte voor het moment dat het boek na vormgeving en verschillende redactie- en correctierondes het levenslicht ziet. Heel veel auteurs zijn er dan wel even klaar mee na al die uren werk en inzet. Terwijl dat het moment is om er juist op uit te gaan om je boek te promoten. De uitgever kan je daarbij wel wat tips geven, maar veel moet je toch als auteur zelf doen, bijvoorbeeld met behulp van je blog of social media. Dus je krijgt het pas echt druk na publicatie. Ook als je het voor de royalty’s niet hoeft te doen, rollen er voor jou als auteur misschien wel mooie klussen uit, van spreker op een congres, tot trainer of consultant. Dat is waar je boek ook weer voor jou kan gaan werken.

* Lees ook: ‘Verleid je lezer online’ is een vlotte gids voor online schrijvers *

Uitstekend boek over het schrijven van een boek

Al met al is dit een heel erg nuttig boek. Het is kritisch, bevat veel informatie en prikt to the point verschillende mythes door. Ik ben ervan overtuigd dat ook mensen met wat meer schrijfervaring (zoals ondergetekende) er nog iets van kunnen opsteken en zou het zeker aanraden wanneer je werk wilt maken van die wens om een boek te schrijven. Ik wens je veel schrijfplezier!

Benieuwd geworden? Heb jij de ambitie om een eigen boek te schrijven? 

Dan zou dit zomaar een nuttig boek voor je kunnen zijn, volgens mij ook als je al iets meer schrijf- en redigeerervaring hebt. Zo schrijf je een een goed managementboek’ van Geerhard Bolte is direct te bestellen bij bijvoorbeeld bol.com of managementboek.nl en kost € 23,50.

Die euro’s zijn volgens mij goed besteed met alle informatie die het boek je ervoor terug geeft.
Veel lees- en schrijfplezier nogmaals!

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here