

Ik lees graag filosofie en de laatste paar jaar is dat onder andere filosofie van de hand van de Koreaans-Duitse filosoof Byung-Chul Han. De paar boeken die ik tot nu toe van hem las komen vaak met inzichten en ideeën of manieren om naar iets te kijken die ik nog zelf nog niet had bedacht en daar ga ik goed op.
Andere titels en vertalingen van Byung Chul Han
Ik las eerder Capitalism and the Death Drive en The Palliative Society en recent Non-Things.
Non-Things van Byung-Chul Han
Hier wil ik het vooral hebben over Non-Things: Upheaval in the Lifworld, oorspronkelijk verschenen als Undinge: Umbrüche der Lebenswelt. Bij mijn weten is er nog geen vertaling in het Nederlands te krijgen. (Mocht je de Nederlandse vertaling wel ontdekken, laat het dan weten in de reacties hieronder, dan zorg ik voor een update van dit stukje).
De leegte van enen en nullen
Wat mij betreft is Non Things niet Han’s beste werk. De kern is dat de digitalisering zorgt voor een teveel aan immer beschikbare informatie, leegheid en een gebrek aan tastbaarheid. Volgens Han mensen juist aardse wezens en hebben die tastbaarheid (in navolging van Heidegger) nodig om het te waarderen en stil te staan. Han pleit in zekere zin voor een analoog leven. Schrijven met een pen in plaats van een toetsenbord, luisteren naar vinyl platen op, in zijn geval een JukeBox, in de jaren ’50, enzovoort, foto’s niet alleen digitaal, maar vooral afgedrukt, opdat ze op te pakken zijn en in zekere zin zelf een leven in zich hebben, dat omkrult of vergeelt met de tijd.
Digitale moeiteloosheid leidt ook tot oppervlakkigheid

Digitalisering leidt tot het verlies van het wezenskenmerk van de mens, waardoor deze wordt losgezongen van zijn bestaan. Daar komt het volgens mij op neer. De overdaad aan digitale moeiteloosheid maakt ons (geestelijk) armer. In de kern is dit helemaal geen onaardige gedachte, maar Han schiet wel vaak door in zijn argumentatie, met een soort vroeger was alles beter, dat het soms wat potsierlijk en nostalgisch overkomt. Er zijn mensen die hem probleemloos zouden afserveren als ‘boomer’.
Digitale overdaad schaadt, vindt Byung-Chul Han
Dat laatste zou ook onterecht zijn. Byung-Chul Han heeft immers, ondanks die potsierlijkheid en nostalgie, zeker wel een goed punt te pakken. De veelheid aan informatie (en aan spullen!) maakt ook dat we, denk ik, soms inderdaad oppervlakkiger met alles omgaan. Met Han lees ik liever een boek dat ik in de hand heb. Een klassiek papieren boek waarin ik, heel tactiel, met een ouderwets potlood delen onderstreep. Of opmerkingen in de kantlijn zet. Het komt zo veel beter binnen. Bovendien kan ik het nog eens terug uit de kast pakken, zoals ik voor het schrijven van dit stukje ook deed.
In de beperking toont zich de meester (niet)
Dat laat onverlet dat Non-Things voor mij niet Han’s beste werk is dat soms wel even doorbijten vergt. Ik denk dat hij de kern van dit boek ook in een kernachtig artikel of essay had kunnen zetten. Dan was het beter over het voetlicht gekomen. In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister. Dat laatste geldt trouwens voor vrijwel alle filosofen!
Zelf lezen? Bestel Byung-Chul Han!
Mocht je zelf over dit boek willen oordelen, kan je het bestellen bij je eigen boekhandel. Je kan het ook direct online kopen als papieren boek of e-book (wat in dit geval ironisch is!) bij de online boekengrootgrutter bol.com. Natuurlijk kan je hier ook terecht voor het andere werk van Byung-Chul Han. Ik wens je alvast veel leesplezier en contemplatie toe!