Iedereen is tegenwoordig druk, druk, druk. Heel veel studenten lopen rond met stressklachten, werkenden weten niet hoe ze alle bordjes nog in de lucht moeten houden en burn-out is beroepsziekte nummer 1 in Nederland. En als je kinderen wat groter zijn, ben je aan de beurt om je ouder wordende ouders bij te staan. Naast je werk. En je huishouden. Stress is dus alomtegenwoordig, lijkt het.

*Lees ook: Tien waarschuwingssignalen dat een burn-out op de loer ligt*

Ieder zijn eigen stress

Stress is een relatief begrip. Niet omdat ik iets of iemand wil bagatelliseren, zeker niet. Maar de een heeft het over stress, wanneer hij of zij op het punt van compleet instorten staat en de andere merkt een lichte agitatie wanneer hij of zij marginaal drukker is dan hij gewend is. Bovendien betekent stress niet voor iedereen hetzelfde. De een heeft een redelijke mate van spanning nodig om maximaal te presteren. Voor de ander werkt stress verlammend. Ieder zijn eigen stress dus.

*Lees ook: Elf dingen die je helpen de slaap te vatten*

Wanneer moet je je druk gaan maken over je stress?

Je druk maken over je stress is natuurlijk nooit goed. Maar wanneer wordt het tijd om je voldoende zorgen te maken om je stress echt aan te pakken? Heb je alleen een best drukke dag achter de rug en ben je echt even behoorlijk afgepeigerd en geïrriteerd? Of ben je echt aan het einde van je Latijn en dat al langere tijd? Dat maakt natuurlijk wel verschil.

Knetter gestrest of gaat het nog best?

Professor Manfred Kets de Vries van het INSEAD instituut heeft hier ook over nagedacht. Hij is met een lijst van tien vragen op de proppen gekomen, die je helpt om vast te stellen hoe knetter gestrest je nou eigenlijk bent (of niet, natuurlijk). Als je meer dan zes van deze tien vragen met een ‘ja’ beantwoord, wordt het toch echt tijd om je alsnog zorgen te maken en je stress aan te pakken. Zoek hier eventueel hulp bij.

*Lees ook: Beïnvloed je geluksgevoel met deze 12 adviezen*

Tien vragen om je mate van stress vast te stellen

1. Heb je het gevoel dat je leven ernstig uit de hand loopt en dat je teveel op je bord hebt liggen?
2. Voel je je vaak in de war, angstig, geïrriteerd, moe of lichamelijk zwak?
3. Heb je steeds vaker ruzie met mensen? (Bijvoorbeeld met je partner, kinderen, andere familieleden, vrienden of collega’s?)
4. Heb je het gevoel dat negatieve gedachten en gevoelens je functioneren thuis en op je werk negatief beïnvloeden?
5. Merk je dat je geen plezier meer beleeft aan je werk- en privéleven?
6. Heb je het gevoel dat je de constante stroom van berichten, zoals e-mails, apps en sociale media je teveel worden?
7. Heb je het gevoel dat je leven een oneindige tredmolen is geworden?
8. Heb je de neiging om je schuldig te voelen zodra je even probeert te ontspannen of tijd voor jezelf neemt?
9. Heb je recent een belangrijke levensgebeurtenis meegemaakt, zoals een echtscheiding, veranderingen op het werk, je baan verloren, financiële problemen? Is of was iemand in je familie ernstig ziek? Is er recent iemand gestorven?
10. Heb je het gevoel dat je bij niemand terecht kan wanneer je je gestrest voelt?

Het is officieel – Ik heb teveel stress. Wat nu?

De vragen hierboven vertellen je al voor een deel op welke gebieden je kan proberen dingen te veranderen. Die kunnen zowel in jezelf als in je omgeving liggen. Een paar voorbeeldjes aan de hand van de vragen hierboven?

*Lees ook: Je eigenwaarde als volwassene vloeit voort uit je thuissituatie als kind*

Zorg voor sociale steun in je omgeving

Als je niemand hebt om mee te praten, is het niet per se eenvoudig om dat te veranderen, maar is het wel zaak om te kijken of je meer steun kan vinden bij andere mensen. In de tussentijd kan je overwegen om je bij een coach of een psycholoog te melden om daar aan de slag te gaan.

Je hoeft je niet schuldig te voelen wanneer je aandacht voor jezelf hebt

stress, spanning, burnout, steun, ontspanning, mindfulness, zelfcompassie, aandacht, MBSR, meditatie, kwetsbaarheid, waardering, welzijn, stressfactoren duracell konijn zinvollerleven.nl

Als je het doorlopend het gevoel hebt tekort te schieten en dat je niet even uit mag of kan rusten, houd je de spiraal naar beneden in stand. Je hoofd en je lijf komen niet aan herstel toe als je jezelf niet kan toestaan om tijd voor jezelf te nemen. Je kan overwegen je eens te verdiepen in zelfcompassie en/of mindfulness, of je melden bij een therapeut. Misschien kan die je helpen om inzicht te krijgen waarom je zelf vindt dat je altijd maar als een Duracell-konijn moet doorgaan? Ook als je batterijtjes op zijn? Sterker nog: zonder goed opgeladen batterijtjes stopt dat konijn toch ook wel echt met trommelen hoor.

*Lees ook: Leidt meer zelfkennis tot meer empathie voor anderen?*

Ga na waar jij mee aan de slag moet

Op deze manier kan je alle vragen afgaan waar je ja hebt beantwoord. Tuurlijk, aan die echtscheiding of dat sterfgeval in je familie, kan je verder niet zo heel veel veranderen. Wat je wel kan doen, is jezelf de tijd gunnen om het te verwerken. Om te rouwen over wat of wie je verloren hebt. Je kan je gevoelens natuurlijk wel een tijd lang wegdrukken of parkeren, maar onderhuids etteren ze door. Op een gegeven moment komen ze toch weer boven. Ook hier weer: als je er zelf niet uitkomt, zoek dan hulp bij een professional. Hulp zoeken is geen schande. Sterker nog: je kwetsbaarheid herkennen en tonen, vergt juist moed.

Deze tien vragen helpen je om te kijken of je teveel stress hebt zinvollerleven.nl

Doe dingen die je rust en voldoening geven

Verder is het natuurlijk altijd goed om eens te kijken of je niet een mindfulness training (MBSR) kunt doen om je stress beter te herkennen en er beter mee om te gaan. Ga naar buiten, beweeg, pak een hobby op, doe vrijwilligerswerk. Ja, dat kost je ook tijd en energie, maar het geeft je hopelijk ook energie en biedt tegenwicht tegen de dingen die bijdragen aan je stress gevoel.

Soms is de enige oplossing om de stressvolle situatie achter je te laten

Soms helpt het niet om je manier van kijken naar of omgaan met te veranderen. Je hebt je eigen gedrag en gedachten tot op zekere hoogte in de hand en die kan je ook nog zelf extra trainen. Anderen kan je niet veranderen. Die doen hun eigen ding. Als je bijvoorbeeld in een werkomgeving zit, waar je niet tot je recht komt, waar je je niet gewaardeerd of structureel overvraagd voelt, wordt het tijd om die werkplek achter je te laten. Soms past iets gewoon niet (meer) bij je. Dan wordt het tijd om uit te stappen.

Soms moet je kiezen voor je eigen welzijn

Helaas kan dat laatste ook waar zijn voor relaties met anderen, je partner of je familie. Dat wil je liever niet, maar soms moet je voor je eigen welzijn echt voor jezelf kiezen. Van altijd enorme stress word je op de lange duur echt ziek. Dan keert de wal alsnog het schip. Het is beter daar niet op te wachten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here