Winstgevend ondernemen is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Daarom las ik met veel plezier las ik het boek “Winstgevende Plannen; In 7 stappen een financieel succesvol bedrijf” van Femke Hogema in no time uit. Het boek zet je echt aan het denken over prioriteiten bij het opzetten en runnen van een eigen onderneming en komt bij vlagen met hele concrete tips, zodat je als ondernemer of ondernemer in spé aan de slag kan. Eén ding is duidelijk: het bestaansrecht van je onderneming staat of valt met het al of niet maken van voldoende winst. Profit first dus.

* Lees ook: Waarom minder werken wel degelijk een goede zaak is *

Iets minder reclame voor uw onderneming graag!

Dat laatste levert ook direct een bruggetje op naar het feit dat Hogema wel heel vaak reclame maakt in haar boek. Voor haarzelf of voor mensen met wie ze samenwerkt. Ik snap dat dit is voor de winstgevendheid. Maar een tandje minder was wel prettig geweest. Zes pagina’s gejuich voor in het boek, bijvoorbeeld, is aan mij niet besteed. Als je een boek koopt, wil je geen reclamefolder en als je als ondernemende lezer mevrouw Hogema na lezing van het boek wilt vinden, lukt dat ook wel zonder die doorlopende productplacement.

* Lees ook: Dit zijn de 10 basisvoorwaarden voor een waardig en bloeiend leven *

recensie winstgevende plannen femke hogema zinvollerleven.nl onderneming

Helder geschreven en to the point 

Goed. Nu is mijn voornaamste kritiek gelijk uit de weg. Want zoals gezegd vind ik het boek helder en behoorlijk to the point. Dat is prettig, want ik heb een hekel aan oeverloos geouwehoer in non-fictie boeken. De ondernemers en ondernemers in spé kunnen daar vast ook goed mee leven. Die hebben genoeg te doen met dit boek in handen.

* Lees ook: Werk aan je werkgeluk met deze vijf vragen *

Winstgevendheid is een voorwaarde voor je onderneming, maar er is meer…

In het boek benadrukt Hogema voldoende winstgevendheid een voorwaarde is voor een onderneming. Maar dat is zeker niet het enige waar aandacht aan wordt besteed. Het boek gaat vooral over wat je wilt bereiken met je onderneming, wat je drijfveren zijn en hoe je elke dag kan werken aan je eigen actiestappen in plaats van je te laten leven door je mailbox. De instructies en suggesties die in Winstgevende Plannen gedaan worden zijn in het algemeen vrij concreet en helder omschreven, zonder poespas en onnodige, dure woorden. Wat ook prettig is, is dat aan het einde van elk hoofdstuk een korte samenvatting staat in de vorm van te zetten actiestappen. Heel prettig om dat even kort en krachtig herhaald te zien.

* Lees ook: Over Fuck You Money en het werken voor geld *

Welk probleem los jij op voor je ideale klant?

Het boek gaat dus over meer dan winstgevendheid alleen. Het gaat ook over andere zaken. Waarom doe je wat je doet, bijvoorbeeld. Heb je overtuigingen die succesvolle groei van je onderneming in de weg staan? (Stinkt geld, vind je?) Welk probleem los je voor de klant op? En voor welke klant doe je dat? Hoe bied je meerwaarde, waardoor de klant jou kiest en bereid is er goed voor te betalen? Is je verdienmodel vooral het klassieke uurtje-factuurtje? Of kies je een andere benadering? Een abonnementsmodel of een online programma dat zich grotendeels zelf regelt als het eenmaal is opgezet?

* Lees ook: Als coach ben je zelf je belangrijkste instrument in je coaching! *

Echt aan de slag met concrete doelen

Tal van vragen die ik zelf ook wel had kunnen bedenken, maar waarvan het verduld prettig is dat iemand ze even op een rijtje zet. En je er vervolgens ook gelijk meer over vertelt. Hogema wijst er wel op dat sommige modellen ogenschijnlijk simpel zijn, maar dat dit niet betekent dat het gemakkelijk is om het heel goed te doen als ondernemer. Als dat zo was, zou iedereen het immers wel een eigen succesvolle onderneming hebben? En ze heeft een punt. Je moet wel echt aan de slag wil je jouw doelgroep concretiseren en ook bereiken met een mooie oplossing waar zij de portemonnee voor trekken.

 

* Lees ook: ‘Daarom ik’ helpt professional met het uitwerken van zijn personal brand *

Hoera voor het 12-wekenplan!

Het leukste vond ik misschien wel het laatste hoofdstuk. Niet omdat ik blij was dat het boek ten einde kwam, maar voor het advies om een 12-wekenplan te maken. Plannen uitwerken is mooi, maar daarna moet je er gewoon elke dag keihard mee aan de slag om je gestelde doelen te realiseren. Bij voorkeur in blokken van 12 weken, omdat die periode te overzien is. Omdat je dan geen dingen voor je uit kan schuiven die wel moeten en omdat je dan in ‘hapklare’ brokken zelf elke dag aan de slag moet met het uitvoeren van je plan. In week 12 zorg je dat je je volgende 12-wekelijkse actieplan maakt, enzovoort. Want gericht werken aan je doel, maakt de kans het grootst dat je dat doel ook echt haalt.

* Lees ook: Bedrijfsnaam verzinnen? Pak ‘Maak je naam onvergetelijk’ erbij! *

Toegankelijk boek voor ondernemers 

Al met al is dit een prettig leesbaar en toegankelijk boek voor ondernemers die nog een beetje zitten aan te modderen in hun onderneming of mensen die willen gaan ondernemen. Het staat vol met concrete tips en acties waarmee je aan de slag kan en voor jezelf (en anderen) je plannen helder kan invullen en over het voetlicht brengen. De feestdagen zijn in aantocht. Maar ook zonder de feestdagen is dit boek voor iedereen die lekker wil ondernemen een uitstekend boek om kado te krijgen of aan zichzelf kado te doen. Dat is alvast een nuttige investering om mee te beginnen!

* Lees ook: ZZP’en voor Dummies is een handige inleiding voor starters *

 

Wil je investeren in jezelf en je onderneming met dit boek in de hand?

Ik kan het je aanraden. Ik vond het een fijn boek. Dat zeg ik zeker niet over alle boeken. Boeken die ik écht niet goed vind, komen sowieso niet op zinvollerleven.nl. Waarom zou ik daar immers je tijd mee verdoen? Met Winstgevende Plannen, verdoe je volgens mij niet je tijd. Ook voor mij met enige bedrijfskundige achtergrond in mijn bagage was het een fijn en helder boek dat alles even vlot op een rij zet en je aanzet tot actie. En daar gaat het om. Het boek is -net als andere boeken van Femke Hogema– te bestellen via bol.com, maar ook via managementboek.nl. Lekker leesvoer voor onder de kerstboom of in de schoen misschien? Kan je het nieuwe jaar gelijk goed beginnen. Dan is die € 24,99 die het boek kost volgens mij een prima investering! Ik wens je veel leesplezier en natuurlijk een financieel fitte eigen onderneming toe!

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here